CITAT (MimmiH @ 08-11-2007, 06:22)

Tack för tipset om Tilapia Jan, men i och med att man utfodrar den även med konstgödsel så vill jag inte köpa den.
Jag är emot konstgödsel eftersom det påverkar klimatet. Naturgödsel är en biprodukt som uppstår vare sig vi vill det eller inte. Att då öka på näringen genom att tillverka konstgödsel ger ytterligare näringsläckage, istället för att enbart använda naturgödsel. Dessutom kräver tillverkning av konstgödsel mycket energi. Konstgödsel är en mycket stor miljöbov.
Nedan följer ett par citat, jag hittade inte dem jag sökte, återkommer ev.:
Många konventionellt odlande bönder konstgödslar för att få höga skördar. I konventionellt jordbruk är växt- och djurproduktion ofta skilda åt. Stallgödseln utnyttjas då inte lika effektivt. Därför tillför man konstgödsel och det ger en större totalbelastning av läckande näringsämnen.
från
http://www.wwf.se/naturvaktarna/show.php?id=1019140Tillverkning av konstgödsel kräver mycket energi.
från
http://www.expressen.se/1.464805Tyvärr är växt och djurproduktionen skild åt även bland "ekologiska" jordbrukare. Vet inte hur det är i nuläget men för något år sedan hade den genomsnittliga ekologiska gården större åkerareal än den genomsnittliga konventionella! Detta berodde mycket på de stimuleringsbidrag som EU gav för omställning vilket gjorde att stora gods med spannmålsodling ställde om till ekologisk odling.
Jag tror inte att dagens ekologiska odling är hållbar fullt ut heller utan den är en bit på vägen bara men vi måste hitta andra lösningar. De rapporter jag har läst själv på senare år har visat att;
+ diversiteten av rovinsekter är större och därmed fungerar biologisk skadedjursbekämpning bättre på ekologiska gårdar eftersom insektsfaunan inte skadas av gifter.
+ biodiversitéten på småbiotoper (som åkerholmar, diken, bryn mm) är högre på ekologisk gårdar.
+ något högre halter av vitaminer och antioxidanter i ekologisk grödor.
- näringsläckaget är i stort sett lika stort eller större! från ekologiska gårdar.
- energiåtgången är hög, CO2 utsläppen är lika stora som för konventionella gårdar. Detta beror på att istället för att spruta med gift använder man mekanisk bekämpning mer, dvs ogräsharvning och/eller bränning av ogräs med gasol.
Om man ser till de faktorerna så är det positiva med ekologisk odling mest på gårdsnivå och på landskapsnivå så som mer insekter, mer fåglar, rikare landskap etc men regionalt och globalt sett så bidrar det ändå till CO2 utsläpp (växthusgaser!) och övergödning av vattendrag och hav.