CITAT (KURT @ 10-11-2007, 02:28)

Njaa, nu har du nog missförstått ALLT som sagts ovan. Till att börja med "uppstår" inget alls! Sedan är inte
blomflugor något problem, utan de är ju stora pollinerande flugor som man knappast finner inomhus, medan det är ganska vanligt med
sorgmyggor, sorgmyggornas larver kan skada unga plantor. Och
fruktflugorna brukar som sagt inte vara intresserade av krukväxter.
Vadan denna ton? Jag skrev ju att jag är öppen för förslag och vill lära mig, då ska man inte fördöma såsom jag tycker du gör, med en ödmjuk ton kan man komma långt! I de meddelanden som postades INNAN ditt inlägg finns det inget som rakt ut säger att blomflugor och sorgmyggor är två olika saker. Kanske är det allmänbildning i vissas ögon, men jag är bara en glad entusiast som försöker hålla mina krukväxter vid liv.
Det var alltså sorgmyggorna jag syftade på när jag skrev blomflugor, jag har inga nu, men trodde man kunde få om man hade otur, men så är det alltså inte enligt KURT. Då skulle jag gärna vilja veta hur det kommer sig att man kan ha dem. Kommer de med blomjord man köper? Kommer de utifrån om man har öppet fönster? Det nämns flera gånger att sorgmyggorna inte lockas av ngn vinägergrogg, men hur är det åt andrqa hållet? Dvs kan fruktflugor lockas till att husera bland krukväxter?
Vill gärna fortsätta diskutera med med en vänlig och ödmjuk ton tack!