Det är nog sorgmyggor du har. de flyger lite sådär knyckigt och man får aldrig tag på dem... Jag hade problem med dem förra vintern. Det enklaste är att låta jorden torka ut ordentligt, då dör larverna som de lägger i jorden. Andra knep jag testade på var provado pinnar (hjälpte en tid), gift spray på jorden (hjälpte tillfälligt det med), tändstickor (tveksam om det hjälpte något), gula muggar med vatten, diskmedel och honung i (de lockas till gult). Det som sedan sist och slutligen hjälpte var att plantera om blomman (en stor bananplanta var det som det fanns mest av dem i) med mycket leca kulor i bottnet, jord och så leca kulor på ytan så att flugorna inte hittade till jorden (de lockas av fukten). På det sättet torkade det snabbare ur och det var det enda som hjälpte. Då jag vattnade så grävde jag gropar i myllan och så på med torra leca kulor så då hittade de inte dit + mina gula muggar brevid som de var mera intresserade av.
orkade inte läsa alla svar du fått tidigare, som du ser finns det många metoder (jag har prövat en stor del av dem...).
--------------------
"Omnia mirari etiam tritissima"
|