Min erfarenhet är att det inte hjälper stort att låta jorden torka upp mellan vattningarna.. de små krypen (sorgmyggorna) tycks i alla fall kunna överleva någonstans tills det blir dags för ny vattning. Jag får ofta sorgmyggor i småkrukor med nysatta sticklingar och dom kan man ju inte heller låta torka ut alltför mycket. Jag läste här på forumet i somras att man skulle sätta ut små skålar - GULA, för de tycks dras speciellt till den färgen - och hälla i vanligt vatten plus några droppar diskmedel (för att minska ytspänningen), då drunknar dom däri. Och visst funkar det! Jag kan vittja skålarna varje dag på
massor av döda flugor. Vilket dock inte tycks minska deras antal...
Så lånade jag av en rökande kompis lite cigarrettfimpar som jag gjorde en smaskig nikotinlösning av och vattnade med.
Växterna tog ingen skada av detta, och knappast sorgmyggorna heller får jag säga...

Nu har jag börjat lägga på ett skikt av smålecakulor eller vermiculit/perlit ovanpå ytjorden få se om detta hindrar odjuren att krypa ner och lägga sina ägg.
Tilläggas kan, att jag även sprutat med insektsmedel runt där växterna står. Visserligen tog det nog död på en del fritt flygande på fönsterbrädet, men "mister du en står dig tusen åter" skulle man kunna säga om detta! Nemablom har jag inte prövat, dock.
Ska bli intressant att se huruvida det pålagda ytlagret kan decimera kräken på sikt
Siv