CITAT (MimmiH @ 11-11-2007, 21:16)

Jag skulle bara vilja säga en sista sak: Med konstgödsel så hungrar en stor del av jordens befolkning ihjäl i och med att det påverkar klimatet att tillverka konstgödsel. Det blir omöjligt att odla i vissa delar av världen pga klimatförändringarna.
mimmi jag delar i grunden din inställning. konstgödning har det problemet att det går åt mycket energi för att utvinna mineralerna och tyvärr innehåller det ofta små mängder av andra grundämnen som kadmium som vi inte vill sprida i jordbruket.
Men... dagens ekologiska jordbruk är inte lösningen på jordens livsmedelsförsörjning. Tyvärr har inte det ekologiska jordbruket bra lösningar på allt, och det måste man erkänna oxå för annars blir det en övertro på en produkitionsform som inte är baserad på fakta.
ekologiskt jordbruk bidrar oxå till klimatförändringar då mekanisk ogräsbekämpning leder till att bönderna måste köra minst lika mycket eller mer med traktorerna och harva åkrarna. Jag har set ten svensk studie som visade att de ekologisk gårdarna gav upphov till större CO2 utsläpp än konventionella. likaså läcker stallgödsel både kväve och fosfor til mark och vatten och det avgår metangas och kvävgas till luften. så stallgödsel bidrar oxå till växthuseffekten tyvärr. när jag läste vattenvård sa vår professor att de föredrog att man använde konstgödning på fäkt längs med vattendrag för som preussen skrev med modern teknik kan det spridas mycket mer exakt än stallgödsel och minimera förlusterna till vatten. lösningen på miljöproblemen är inte att återgå till småbruk utan att utveckla tekniken så att man kan tillvarata näringsämnen ur stallgödsel och sprida den bättre. Det spelar mindre roll om bonden är konventionell eller är KRAv-bonde för till syvende och sist beror det på HUR man brukar marken. Kan tillägga att chefen för Centrum för biologisk mångfald (CBM) ett samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet och Uppsala universitet har dömd ut alla ensidiga satsningar på ekologiskt jordbruk. Det har ingen större effekt att man ensidigt satar på att 10% av arealen ska odlas ekologiskt när 90% inte är det! Skulle ha mkt bättre effekt om alal jordbruk "ekologiska" eller ej kunde effektivisera sin gödselhantering och ta mer generell miljöhänsyn. Att ensidigt gynna en minoritet ger inget. Dessutom finsn det inget som visar att de ekologiska är så mkt bättre utan det krävs mkt utveckling än.