CITAT (MimmiH @ 12-11-2007, 09:58)

Det stora problemet med övergödning av exvis vattendrag, hav, mark samt försurning beror ju till stor del på ett totalt överskott av gödning. Att då tillverka mer gödning istället för att använda det som bildas naturligt verkar helt vansinnigt. Men det ligger mycket stora ekonomiska intressen bakom tillverkning och försäljning av konstgödsel så det blir man nog inte av med så lätt.
På vilket sätt bidrar gödning till försurning?
om jag inte missminner mig alldeles så står jordbruket för ca 1/3 av fosfor och kväveutsläppen till vatten? De övriga stora utsläppskällorna är industrin, biltrafiken och alla diffusa utsläpp som är svåra att uppskatta som tex privata trädgårdar, läckande och undermåliga avloppsanläggningar etc
eftersom kväveförlusterna vid ekologisk odling är i stort sett lika stor som vid konventionell så tror jag att det har en marginell inverkan om fler skulle bli ekologiska så länge man inte har bättre teknik för att ta till vara och sprida stallgödsel. tror att det är metoden man tillämpar och inte etiketten på bonden som är avgörande.