Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gravensteiner, Åkerö och Discovery, - tänkbara ympar, men kräftkänsliga ?
          Jan af Lisö
          Inlägg 12-11-2007, 14:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Jag skall ympa någon ny sort i mitt "ympäppelträd", som är ett Säfstaholm med redan inympade Oranie, Transparente Blanche och Peasgood Nonsuch.

Har studerat literaturen om äpple och har ett antal tänkbara sorter på min lista. Ett av kraven är att de skall vara friska i å med att det är en risk att sjukdomsbenägenheten på ett familjeträd (som i slutändan är tänkt skall bära uppemot 20 olika sorter) adderas.

Åkerö står högt upp på önskelistan, men överallt läser jag att den skall ha lätt att insjunka i kräfta. Och dessvärre läser jag samma sak, kanske inte lika extremt, om såväl Gravensteiner som Discovery.

Så nu vill jag ställa frågan, är en ymp lika benägen att drabbas av kräfta som ett helt träd av en viss sort ?? Själv tycker jag att risken borde vara mindre i å med att stam är ju Säfstaholm, men jag vet inte.

Så törs jag ympa in dessa sorter eller skall jag avhålla mig ifrån ?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 12-11-2007, 22:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Svaret på din fråga är ja. Om kräfta har drabbat trädet som du tog ympen ifrån så har ympen också kräfta. Och som du skriver så har alla dina tre ympsorter stor eller ganska stor benägenhet att få den.

Det värsta är ju inte att ympkvistarna drabbas, för de kan ma skära bort. Det värsta är att när man sätter en kräftsjuk ymp på ett träd så får den också kräfta. Om den inte tillhör de ganska väl motständskraftiga sorterna förstås, som Filippa och Aroma.

Men det är roligt att ympa och man får räkna med risker, Har man dock ett helt friskt moderträd kan det vara bättre att ympa endast säkra sorter och ympar på den, och sätta de riskabla ymparna i ett annat träd som kanske redan har kräfta eller kort framtid av andra skäl. Eller börja om på nytt med ett moderträd som får bli experimentträd och fungera så länge det går...

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 02:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon