Jag räknar med att ympa friska ympar (antingen från Julita NGB eller från ebe plant) men det som jag undrar hur stor risken är att trädet smittas med kräfta ändå med tiden. Jag är försiktig, tvättar sekatören med rödsprit mellan träden...
Har tyvärr inte plats med flera träd (numera planterar jag magnolior där det finns plats), så mitt "ympträd" måste hålla sig friskt och ge goda äpplen.
Undrar om det finns någon "lag" som säger att goda äpplesorter skall vara kräftkänsliga, hittade en vintersort som hette Ribston och som skulle vara goda ända till april, och då är även denna sort kräftkänslig !!!
Synd att behöva avstå Åkerö, Gravensteiner, Discovery, Cox Orange och Ribston...
Håller just nu på och studerar fem mycket intressanta äppelböcker: - Anton Nilsson "Våra Äppelsorter" (800:-, värd varenda öre) - Torsten Johnsson "Odla Frukt" - Kristina Näslund "100 älskade äpplen" - Håkan Svensson "224 Svenska äpplen" - Leif Blomkvist "Äpplen i Norr"
och hoppas utifrån dessa välja mina ympsorter. En ny sort varje vår hade jag tänkt mig. En blandning at goda äpplen samt speciella äpplen (Peasgood Nonsuch, något päronäpple).
|