CITAT (Monica i Nässjö @ 14-11-2007, 21:43)

Med på listan fanns faktiskt trädgårdsskötsel och lämpliga hundar skulle då var t.ex Bichon frisé,Chihuahua, Cocker spaniel, Engelsk bulldog, Mops och diverse små terriers. Men jag förstod aldrig riktigt varför just de var lämpliga.
I alla fall så hittade jag en ras som jag blev väldigt förtjust i och som verkade passa oss bra: Kooikerhondje! Är det någon som har erfarenhet av den rasen? Den lät väldigt intressant.
Ja du Monica, en spännande och underbar värld!
Men apropå de raser de föreslår ovan för trädgårdsintresserade?? Har haft en underbar cocker-flicka men inte sjuttsingen tyckte jag att hon var mer lämpad än någon av de andra när jag höll på i trädgården?

Dessutom var det dessvärre en hel del
jakt i henne, vilket det alltså inte skulle vara (apporterande fågelhund). Fanns varken i mamman eller pappan eller någon av syskonen i kullen, men en utmärkt stötande jakthund var hon av naturen.
Dessutom:
Mycket pälsvård var det.
Kooikerhondje verkar helt förtjusande, stämmer en hel del in på Tico i min avatar, men han är blandras (mest Bordercollie).
Just de önskemålen du har vad gäller skogspromenader, men inget absolut
krav tycker jag lustigt nog stämmer bäst in på ulltotten jag har nu (bild nedan).
Ingen som ser honom tror väl att han orkar gå så många timmar i skogen som han gör, men det är helt fel! Men han är också otroligt nöjd att gå omkring med mig i trädgården och lukta på blommorna.
Med detta vill jag ha sagt; självklart skall man så långt som möjligt välja en så lämplig hundras som det bara går. Men sedan blir den vad man gör den till!!
Lycka till!!