CITAT (Gurkan @ 13-11-2007, 20:40)

...Vad menar du med "i längden" ? Ekologiskt jordbruk har bedrivits i 10.000 år, industriellt i mindre än 100....
...mellan 1 och 3 miljarder människor beroende på vem man frågar....
Jag tror anledningen till att man har bedrivit "ekologiskt" jordbruk är att man inte haft något annat alternativ, jag tror nog att man även förr i tiden ville undvika att se sina familjer svälta? Innan andra? världskriget skedde tex en stor urdikning av mossar för att få odlingsbar mark, kanske lite beroende på jobbdrist också.
Ok, lite krasst och sarkastiskt (inge illa menat) Men om man skulle minska jordens befolkning från dagens ca 6,7miljarder till 1-3miljarder. Tror du då inte att det kommer att bli revolution och att alla kommer att kriga för att få ha sin mark ifred? För att kunna försörja sig själva? Men visserligen så skulle ju kriget kanske "lösa" sånna "behölkningsproblem" *Som jag hoppas ni fattar så är jag inte seriös och jag ville heller inte ha något krig*
Utan menar att i dagens sammhälle så styr pengarna framför det mesta annat, framför sunt förnuft också kanske? Men man vill ju överleva?
Mimmi: Skulle du vilja ha ett vindkraftverk på din bakgård?
Känns som många vill ha vindkraft, bara inte det inte förorenar min utsikt och har massa med olujd för sig.
Idagens läge så ligger solkraften på en verkningsgrad på drygt 20% eller så. Och det är ganska dyrt att investera i dem. Och att vi i sverige inte kanske kommer så högt upp i soltimmar som andra länder.
Den största nackdelen med kärnkraft är när man ska deponera avfallet sedan, men i andra lländer håller de på att utveckla metoder för att kunna ta omhand avfallet och låsa det sönderfalla till mindre farliga ämnen. Meni sverige är sånt helt förbjudet... Känns ju som ett bra alternativ att göra om något riktigt otrevligt ämne till något som är mindre farligt.
Men bäst vore kanske om man kúnde komma på hur man skulle få fusionsreaktorer. Sådan energi som finns i solen. Vad jag förstår så är den väldigt ren och är inte direkt radioaktiv.