Tillägg : jag är emot kärnkraft (fissionskraft) av gamma vana, illvilja och rädsla. Men just när det gäller CO2 är jag övertygad om att det är mycket bättre än fossilbränslen. Mycket mycket bättre. Även om det krävs stor gruvdrift och en stor industri för att underhålla kärnkraftverken så är det ändå mycket mindre än vad som behövs för fossilsamhället. Sverige kan på ett par decennier, om vi vill, bygga ut kärnkraften så mycket att vi klarar vår egen elproduktion även om vi ska börja köra alla bilar på elektricitet. Kärnkraftens stora problem är att det är en dyr och svår lösning för länder som inte har samma resurser som oss. Där blir det dessutom en säkerhetsfråga - vad händer om kärnmaterial kommer på avvägar? Vi snackar alltså om att det behövs hundratals nya kärnreaktorer varje år för att börja bygga oss bort från fossilberoendet. Många av dessa i länder som Kina, Indien, Brasilien, Indonesien, Bangladesh (på sikt), Nigeria, etc, osv.
Jag är som sagt emot kärnkraft, men ett Tjernobyl var tionde år är nog lindrigare än skenande växthuseffekt... :/
--------------------
zon2.5
|