CITAT (Pirum @ 15-11-2007, 08:59)

,,,Men just när det gäller CO2 är jag övertygad om att det är mycket bättre än fossilbränslen. Mycket mycket bättre....
...Kärnkraftens stora problem är att det är en dyr och svår lösning för länder som inte har samma resurser som oss. Där blir det dessutom en säkerhetsfråga - vad händer om kärnmaterial kommer på avvägar?...
...Jag är som sagt emot kärnkraft, men ett Tjernobyl var tionde år är nog lindrigare än skenande växthuseffekt... :/...
Jag känner också att kärnklyvning är det bästa alternativet till fossila bränslen. I alla fall om man bortser från allt annat än just själva kärnklyvningen av uran? i själva reaktorn som värmer upp vatten som får en ångturbin att snurra och som är koplas till en generator.
Men där kanske brytningen och efterhanteringe är en annan fråga sig.
Men kan nog inte hålla med om att jag skulle vilja ha ett Tjernobyl vart tionde år.
Den stora kraftdammen i kina, tre raviner, för jag för mig ät bättre än kolkraft som jag läst varit/är ganska dominerade i Kina.
Förhoppningsvis slipper man då även privatpersoner som eldar dåligt bränsle vid dåliga förbrännings-temperaturer som bidrar till mer utsläpp än om det är reglerad temp.
Men eftersom världen i stort bygger på marknadsekonomi så kan man inte bara vända på handen och förändra allt på en dag. Och det bästa sättet för att få de som inte bryr sig om miljön lika mycket som andra att ändra på sig. det görs genom att man tjänar PENGAR på det.
Lathet och snålhet är ganska stora faktorer.
Även om man skiter i miljön men tjänar pengar på att vara rädd om den, så kommer man att göra det

EDIT: alltså gynna miljön indirekt.
Redigerat av Tobb: 15-11-2007, 15:42