CITAT (Harvey @ 15-11-2007, 19:23)

Men det måste väl finnas någon ras som du har fastnat för utseendemässigt?! Sedan får du väl se, om den rasen inte passar får du se om det finns någon liknande fast med andra egenskaper.
Man skall inte välja ras efter utseendet, MEN det är klart att det är det första man fastnar för, inte skaffar man sig en hund som man tycker är FUL bara för att den har bra egenskaper. Jag tex visste att jag tyckte Jack russells var söta, men insåg att rasen inte var nåt för mig, men se, då hittade jag ju en ras som ser lika ut men som passar mig bättre.
Så, vad gillar du?
Åh, min drömhund har alltid varit border collie. Både utseendemässigt och för egenskaperna. Pigg, alert och lättlärd. Men jag har läst på och vet att man skaffar inte en border collie om man inte har möjlighet att låta den arbeta
mycket med vallning eller dyl. Annars får man en väldigt olycklig hund.
Och så hittade jag kooikerhondje och blev så lycklig, för det verkade vara en ras som var väldigt lik bc men aningen lättsammare. Och också till utseendet har den likheter. Nu vet jag inte så mycket om rasen ännu men jag har skrivit till ett par uppfödare och bett om råd. Och jag tänkte som så att om vi bara går på så mycket kurser vi kan och läser på också så kanske det inte är omöjligt trots att vi inte har så mycket hunderfarenhet.
Men, jag vet inte, det är kanske att be om bekymmer att ta en "svår" ras första gången?