Såhär menar jag
1. Alla växter går att dra upp under lysrör -sommarblommor kan du vänta med -perenner tar längre tid på sej , men ingen panik där heller än .
2. Alla perenner som du inte bryr dig i att de är ganska små hela sommaren -kan du så inne nu -sätta ut under snön- låta snöa -regna på och vänta till de gror i vår -UTAN att ta in dem .
I så fall täck gärna lådan med fiberduk så slipper man oönskade fågelgäster o blåst, samt ogräsfrö
Sätt ut i Skuggan , norr sidan -passa med vattning på våren -de får inte torka ut
3. Jag sår inne pga zonen och klimatet -en del perenner gror sent och oregelbundet -växer sakta och är fortfarande så små vid första frost i aug sept. att de inte kommer igen året därpå.-Därav min innesådd.
Då gror de varmt eller kallt beroende på sort -ja en del gror i kylskåpet -och ställs sedan svalt under lysrör
4. Perenner som dragits upp inne under lysrör (ev -grott efter stratifiering dvs kylning ute o sedan tagiits in för att gro)
måste avhärdas precis som sommarblommor.
Skillnaden är att de kan se för taskiga ut om det kommer en köldknäpp o man har dem ute -med fiberduk i lager på -MEN de överlever -Sommarblommor gå hädan för evigt som bekant

Lycka till -med småbarn skulle jag köra utemetoden o så sommarblommorna i mars april inne under lysrör