CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2007, 21:53)

Googlade lite och hittade en bra sida hos
Apoteket. Kan ju bara nämna att jag har haft migrän i över 40 år men har bara upplevt ett enda aura-anfall under den tiden.
CITAT (Netha @ 21-11-2007, 22:07)

Första svåra anfallet kom när jag var 10 år, det senaste riktigt jobbiga när jag var 53 år.
Aura-anfall... såna har jag haft otaliga ggr... men jag kallade dem för "prisma".
Det var ju som prismor i olika färger... som for... ibland i båge på sidan om ansiktet...
ibland som ett rep ovanför synfältet.
Väldigt obehagligt, men också ett tecken på att man ska ta tabl och förhoppningsvis slippa det hemska som sedan annars följer.
Migrän med aura har jag jätteofta, har haft det sen jag var barn. Det brukar stanna vid blixtarna om jag lägger mig och vilar en stund, efter ett tag försvinner blixtarna utan att jag fått någon värk öht. Men om jag inte bryr mig om att slå ner på takten när blixtarna börjar komma lite lätt ute i kanterna så händer det att de till slut tar nästan hela synfältet för mig, blir nästan blind för en stund.
Den där varianten med stickningar som slutligen blir domningar i halva ansiktet och munnen skrämde nästan livet ur mig första gången jag upplevde det för några år sen, jag trodde att jag hade fått en tia-attack/liten hjärnblödning allra minst! Nu får jag såna stickningar och "förlamningar" lite då och då, de sitter inte i mer än en halv minut, upp till ett par tre minuter för det mesta.