Det skrevs i början av denna tråd att julstjärnorna vi hänger upp i fönstren är från Sverige - jag det är ju möjligt, men helt säkert är i alla fall att adventsstakarna vi har på fönsterbrädena är en helsvensk uppfinning!
Jag känner inte personligen för att hänga upp en massa lysande girlanger i trädgården (har inte en enda), men dom som gör det må väl tycka att det är fint då - smaken är ju olika. Däremot har jag ljusstakar i fönstren och någon julstjärna i ett annat rum. De små ljusen drar försumbart med el. En liten plastjulgran står på ett bord i ett hörn. Vårt hus har så små rum och lågt i tak (gammalt) att vi inte kan ha nån stor gran. Att den är av plast beror på två saker - dels tål jag inte grandoften i näsan (blir täppt) dels kan jag inte förmå mig till att hugga en riktig gran och sen slänga den varje år...
Att vi omger oss med mycket ljus både elektriska och levande så här års är fullt förståenligt då mörkret hotar att uppsluka oss. Hade man inte ljusstakarna i fönstren skulle man väl få lov att ha något annat som lyser.
Men man kan till exempel inte tänka sig att ha en elljusstake till midsommar, i fönstret!