Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Orolig....
          LindaLunda
          Inlägg 23-11-2007, 14:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 666
          Medlem nr: 6 778

Hej!
          Igår när jag var ute med mina två vovvar, i mörkret, så upptäkte jag något med Labben.
          Hans ögon lyste gröna .
          Den andres ögon, bernen, som också tittade på mig samtidigt lös mer röda som de ska.
          Är detta något alvarligt? Någon som vet? De stod bredvid varandra så det borde inte vara någon skillnad. Senare inne tyckte jag även då att det fanns ett grönt skimmer över labbens pupiller.
          Hjälp... jag känner mig orolig. Labben är 9 år kan tilläggas.
          Linda

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Azola
          Inlägg 23-11-2007, 15:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 446
          Medlem nr: 9 480

http://www.goldenklubben.com/artikel2.htm

Linda gå in här och läs lite!

PRA debuterar i regel inte förrän hunden är några år och de flesta drabbade hundarna blir inte blinda förrän långt upp i åren.

-Vad hundägaren själv kan märka är att hunden ser sämre i mörker, den kanske börjar gå på saker ute i mörker eller har svårt att orientera sig i nya situationer. Man kan också själv se att pupillen blir vidgad och att det kan lysa grönt från ögonbotten när ljus träffar hundens ögon, berättar Eva Gustavsson.

Citera
          LindaLunda
          Inlägg 23-11-2007, 16:18
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Azola @ 23-11-2007, 15:11) *
          http://www.goldenklubben.com/artikel2.htm

Linda gå in här och läs lite!

PRA debuterar i regel inte förrän hunden är några år och de flesta drabbade hundarna blir inte blinda förrän långt upp i åren.

-Vad hundägaren själv kan märka är att hunden ser sämre i mörker, den kanske börjar gå på saker ute i mörker eller har svårt att orientera sig i nya situationer. Man kan också själv se att pupillen blir vidgad och att det kan lysa grönt från ögonbotten när ljus träffar hundens ögon, berättar Eva Gustavsson.

Ja hittade detta med och det gör inte saken bättre kan jag säga.... crying.gif
          Det var sådan distinkt skillnad på deras ögon.... -cry-.gif
          Ännu har jag dock inte sett att han går på saker..
          Linda

CITAT (Anki på Öland @ 23-11-2007, 16:14) *
          Har du ögonlyst honom nyligen?? Gör det annars så får du besked! Labben har PRA som rassjukdom och du kan även få veta om det är ålderskatarakt.
          Anki

Nej... jag har fått tid för ögonlysning ev. i Januari. Det som oroar mig är väl om det är PRA eftersom det inte finns bot mig veterligen.

Det känns så oroligt.. han är min underbare kille .. har bara haft honom i 3,5 år.
          Linda

Redigerat av LindaLunda: 23-11-2007, 16:19

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 23-11-2007, 17:43
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (LindaLunda @ 23-11-2007, 16:18) *
          ...............................Det som oroar mig är väl om det är PRA eftersom det inte finns bot mig veterligen.

Det känns så oroligt.. han är min underbare kille .. har bara haft honom i 3,5 år.
          Linda

Eftersom blindheten kommer så långsamt brukar dom vänja sig och klara sig väldigt bra. Det enda kan vara när man kommer till nya ställen, att dom är lite försiktiga och då kan man ju hjälpa dom ifall man vet om det.
          Du kommer säkert att få behålla honom flera år till!!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          LindaLunda
          Inlägg 23-11-2007, 17:46
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 23-11-2007, 17:43) *
          ...........Du kommer säkert att få behålla honom flera år till!!
          Anki

Ja.. jag hoppas verkligen det .. för han är guldet i mitt liv.
          Linda

Citera

Inlägg i den här tråden
          LindaLunda   Orolig....   23-11-2007, 14:45
          Tosan   Hmm, nog tycker jag att det brukar skimra lite grö...   23-11-2007, 14:50
          Anki på Öland   Har du ögonlyst honom nyligen?? Gör det annars så ...   23-11-2007, 16:14
          Tosan   Det verkar ju som om de där ögonåkommorna som besk...   23-11-2007, 17:49
          LindaLunda   Det verkar ju som om de där ögonåkommorna som besk...   23-11-2007, 17:56
          Tosan   Ja, jag förstår dig så väl, man blir så ruskigt or...   23-11-2007, 18:05
          LindaLunda   Ja, jag förstår dig så väl, man blir så ruskigt or...   23-11-2007, 18:10
          Anki på Öland   Kolla på SKKs hemsida - "Verksamhet" och...   23-11-2007, 18:15
          ingrid fuxwall   Finns det ingen möjlighet att få tid hos veterinär...   23-11-2007, 18:20
          Monica i Nässjö   Åh Linda, jag har alls ingen erfarenhet av det här...   23-11-2007, 19:42
          Azola   Linda...gör som Anki föreslår. Försök få tag på en...   23-11-2007, 19:59
          Bettis   Linda, förstår hur orolig du är försök komma iväg ...   23-11-2007, 20:14
          LindaLunda   Jodå jag skall försöka komma iväg tidigare. Men ög...   24-11-2007, 13:45
          Anma   Min släktning hade en liten cocker som blev helt b...   25-11-2007, 11:10
          Christer i Falköping   Säger som Anma. Inte blir hundens liv sämre för at...   01-12-2007, 21:51

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 09:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon