CITAT (MimmiH @ 23-11-2007, 20:35)

Det har jag aldrig påstått. KRAV-odlingen är framtiden tror jag, efterfrågan från de kunniga konsumenterna bla är stor, efterfrågan kan fn inte tillgodoses, men det kommer tror jag. Det tar tid att lägga om från konventionell till ekologisk odling. Det kräver mer av jordbrukaren att odla ekologiskt. Människor och djur blir friskare med KRAVodling. Klimatpåverkan minskar vilket minskar svälten i stora delar av världen.
Att efterfrågan och tillgången på ekologiskt livsnmedel inte är i balans nu beror ju bla. på att
färre lantbrukare odlar ekologiskt idag! Det hat ju skett en minskning under senare år.
Ta inte illa upp nu för jag vill inte vara oförskämd men jag tycker du argumenterar lite märkligt. Genomgående för dina inlägg är att du för cirkelresonemang. Att klimatpåverkan minskar av ekologiskt jordbruk är ju precis det som är den största svagheten, det gör det inte! Studier visar att ekologiska jordbruk bidrar med lika mycket eller mer utsläpp!
Jag köper delvis "ekologiskt" framför allt hade jag gärna köpt mer ekologiaskt kött om det hade funnits i affärerna av djurhälsoskäl. Tycker det är bra att de har högre krav på vissa områden och går längre än vad lagen kräver. Men även där är vissa saker i reglerna inte odelat positiva.
Men sen är det ett problem som jag ser det att; man har stora näringsläckage från stallgödsel och att mekanisk ogräsbekämpning gör att man gör åt mycket drivmedel på ekologiska gårdar. Tyvärr har "ekologisk odling" blivit lite för politiserad på senare år. Jag har haft förmånen att få träffa en del mycket engagerade och duktiga bönder som har idéer om hur man kan ställa om sin odling och djurhållning och göra den bättre för djur och miljö men samtidigt drabbas de ekologiska av massa konstiga politiska infall från t.ex. där man har bestämt att de måste använda homeopatisk medicin och liknande till sina djur vilket vore djurplågeri.
Man måste se ekologiskt jordbruk för vad det är, nämligen
ett steg på vägen mot ett hållbart jordbruk och en metod dit. Inte den
enda eller den
bästa. Man ska akta sig för övertro för 'n finns det många problem som det ekologiska jordbruket måste ta på allvar annars blir det ingen lösning på något.