CITAT (flaxss @ 26-11-2007, 18:04)

men den gråa och manchurisk säljs som härdiga zon 5 växter . och har samma krav både sommar som vintern . den svarta har också samma krav sommar som vinter . och allt det du skrev vet jag redan . och jag har själv sett ute i handeln den svarta säljas som zon 4-5skyddat läge . både den gråa och svarta och manchurisk säljs som härdigare alternativ än den äkta ute på marknaden .
Jo, jag tror du vet, men ändå har du så fruktansvärt svårt att frångå dina angivelser i minusgrader som fingervisninge om hur härdigheten är. Jag säger inte att det är käpprätt åt skogen, men det är missvisande. Härdighet är betydligt mer komplext, än bara minusgrader. Det absolut bästa sättet att tänka sig en växts härdighet är att tänka ursprung, ståndort och mikroklimat.
- Ursprunget säger oss varifrån växten kommer: Är det ett maritimt eller kontinentalt präglat klimat på platsen som växten härstammar från?
- Ståndorten säger oss hur den vill/klarar att stå: Varmt, soligt, skuggigt, torrt, fruktigt, lågt pH-högt pH o.s.v.
- Mikroklimatet ger oss den plats vi vill placera växten på. Hur är förhållandena här? Kan vi ändra dem på något sätt i bättre riktning?
Genom att ge en växt så goda betingelser som möjligt med avseende på ståndortsplacering och eventuellt mikroklimatförbättrande åtgärder desto bättre härdighet får vi, framför allt vad gäller den temperatursumma växten behöver uppnå för att klara vintern.
Med ovanstående information (som jag tror du faktiskt redan känner till!) så hoppas jag du slutar ange en växts härdighet i hur många minusgrader den klarar.
Om jag förstår ditt argument rätt så skulle det vara OK att ange en zonangivelse som står på försäljningslapparna. Där håller jag absolut med kompostjord. Vad växter märks upp som är en sak och det kan vara missvisande. Det bästa är att ha någon form av erfarenhet av växten och dess ursprung och ståndortskrav, något som jag på dina skriverier tyder att du stundom saknar. Därför föreslår att du uttrycker dig lite mer nyanserat nästa gång du ska ange en växts härdighet.