CITAT (kompostjord @ 30-11-2007, 21:37)

Om Timjan är en medelhavsväxt så bor jag i Medelhavet och inte i Östersjön:-)
Här växer den helt naturligt, kanske en nyhet för en del, men alvaret kryllar av timjan och Potentilla/Ölandstok och lite till.
Att Rosmarin och Oliv tål tjäle så bra är bara att gratulera, det trodde jag verkligen inte.
Jag skall testa min Rosmarin i vinter, har förlorat många Rosmarin trotts vår låga nederbörd här på Öland.
Det där med hur många minusgrader dom tål kan vara missvisande. Permanent kyla och tjäle är en sak och frostknäppar en annan.
JA timjan växer vild i Sverige , timjan kommer från Europa , dvs vi hade is här uppe = ingen timjan och sen invandra den från söder till Sverige och växer då vilt i Sverige men huvudsakligen växer det fler vilda timjan i medelhavs området . stor och back är vild i Sverige (södra Sverige mest) , resten av arterna kommer från Europa dvs mellan och södra . gav du din rosmarin skydd då ?
det är enbart i zon 1 i ett bra läge den kan växa utan skydd , växer bland anat vackra rosmarin buskar i södra skåne som jag sett . som växer där utan skydd men och andra sidan blir det sällan under -10c -15c där . så har du en ute nu i söderläge med sandjord så läg över någon väv över den när det går under -10c . fukt och blås dödar en rosmarin om vintern .
har som sagt nu 4på friland där en av dom har klarat sig utan skydd nån vinter och är min äldsta . dom små skyddar jag . lika så min mormor har haft en rosmarin i kruka i en skyddande veranda . där den överlevt frusen jord . och mina oliver ger frukt hos mig även då dom varit utsatta för frost och lätt tjäle . dom SKA ha frost opckås lika så rosmarin