Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Decoupage...behöver råd!
          Karin i Småland
          Inlägg 01-12-2007, 11:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 11

Har fått för mig att prova Decoupage på mina terracottakrukor, få se om det är "min grej" eller inte help.gif

Varit och inhandlat Decoupagelack/lim..en flaska matt och en flaska blank.

Saken är nu den....har finfina servetter med pelargoner på som jag vill överföra på Terracottakrukor men hur börjar man?

Fattar så mycket att krukan ska lackas 2 ggr både in och utvändigt för att bli vattentät men med "vilken" av lackerna (den matta eller blanka), eller kan man använda en "billigare" lack till just det momentet?

Vilken av lackerna ska jag använda när jag stryker på servettmotivet?

En aningens nödhjälp önskas som ni ser g.gif
          Tack på förhand för alla tips jag kan få så jag vågar komma igång med pysslandet.
          /Karin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Marita i Vasa
          Inlägg 01-12-2007, 12:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 12 739

Hej Karin! Decoupage är jätteroligt och relativt enkelt. Jag brukar måla mina krukor först i en färg jag tycker passar till motivet. Som målfärg använder jag helst snabbtorkande akrylfärg men även hobbyfärg går bra. Man kan måla både in och utsida men man kan också måla insidan bara så långt som det blir synligt ovan mullen. Jag tycker dock att akrylfärgen ger bättre yta. Låt torka ordentligt. Klipp ut motivet du vill ha och ta bort alla lager, lämna bara det yttersta med bilden. De flesta servetter är tredubbla och lager nr två brukar sitta mycket tätt mot lager ett så man bör vara observant. Motivet placeras på krukan och man lackar ovenpå motivet med strykningar inifrån och ut mot motivets kanter. Man bör försöka få det så slätt som möjligt men om man jobbar för långsamt blöts motivet upp och går sönder. Första lackningen bra motivet sen får det torka ordentligt varefter man lackar motivet och hela krukan både ut och invändigt ett par gånger med torkning emellan. Obs. Motiv med vita fält blir genomskinliga efter lackning! Vita blommor brukar jag därför ge ett vit penseldrag med hobbyfärg eller akrylfärg för att få fram det vita. Om du använder matt eller glansig lack spelar ingen roll det är bara en smakfråga. Själv använder jag inget special lack som oftast är dyrare utan använder halvmatt möbellack som går lika bra. Lycka till! Jag ska senare idag försöka hitta bilder på mina byttor så du får se men nu måste jag på stan Hejdå! Marita.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 15:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon