CITAT (MariaS @ 29-11-2007, 20:45)

Jag har provat några olika varianter med lager under 8 år. Ute med granris och vinterväv, i växthuset +10 och tillskottsbelysning samt i köksfönster (norr) med lite duschning då och då.
Den som var ute (Mild vinter -17 som lägst) överlevde med knapp nöd. Tog lång tid på sig att hämta sig innan den kom igen. Jag har den numera i köket den med.
Den i växthuset är kanonfin. Jämn tillväxt och mycke skott. Den är permanentplanterad därute.
Lika för den i köksfönstret. Den växer så det knakar. Även den som var ute första vintern växer som om den aldrig gjort annat i köket. Ingen av lagrarna gillar mycke vatten på vintern när de står inne, men när jag har dem ute på sommaren är de törstiga som bara den.
och det var förra vintern den va ute eller ? , jag rekommenderar inte att man har lager på friland om vintern . mer än ev i zon 1 skyddat läge med skydd som jag skrev innan . om man nu vill testa , men inte ens i zon 1 skulle jag vilja att folk som inte vet har sin lager på friland . kompostjord-- minusgrader borde säga dig nåt ,du kan ju inte chansa och säga att den kanske tål -20c eller bara +5c när du inte vet ,men när andra vet . säger jag att min tål ner till -5c under en svenska förhållanden så vet du ju det ?? eller hur ,då säger väl det dig vad den tål under vsneksa förhållanden . just i minus om du nu vill veta det .
CITAT (kompostjord @ 29-11-2007, 22:59)

Maria, det var verkligen en egen erfarenhet du delar med dig av, tack.
klLlaxssaxss om en växt är härdig eller ej beror på fotonerna från solen, antal watt per år och m2.
Minusgrader hit och dit säger mig ingenting.
Ex ett saftspänt blad av ett städsegrönt kan ha utspätt glykol och stryka med.
Men ett halvslakt kanske tål mer kyla
då säger ju inte heller marias inlägg dig nåt då heller . hon skriver ju också om temperatur hit och dit .