Tror nog att det är ganska vanligt att en handelsträdgård har både inne och uteväxter. Just denna har alltid haft det i större eller mindre omfattning. Jag till och med lärde mig binderiets svåra konst. Faktum är att de är just inom binderiet man kan tjäna pengar. Tyvärr hade ju min handelsträdgård varit stängd i 1,5 år innan jag öppnade, så de gamla kunderna hade hittat nya ställen att handla på. De kom visserligen så sakteliga tillbaka, men i en allt för långsam takt. Jag tror faktiskt att om man vill starta en handelsträdgård idag, så skall man just smyga igång det eller vara mycket rik. Att köpa ett " färdigt" ställe som jag gjorde kostar allt för mycket. Tror faktiskt man skall starta så smått i sitt hem och gå ut på internet så fort man har tillräckligt mycket att sälja av. Om det sedan lyfter och går riktigt bra, kan man fundera på växthus och resten. Dessutom får man inte göra misstaget och tro att bara för att det finns ett jätteintresse av olika växter här på de olika trädgårdsforumen, att det faktiskt ser likadant ute i landet också. Jodå, sommarblommor och krukväxter som man bara har någon månad säljer bra. Men det djupare intresset för växter saknas helt nästan. Dessutom har numera trädgårdsdesigners en vansinnig makt över vad folk köper. Jag hade t.ex. en kund som ville köpa sommardahlior. De var frösådder och jag kunde inte garantera hur färgerna skulle bli. Men en dahlierabatt får ju faktiskt spraka i vilka färger som helst. Men kunden vågade inte göra en sådan dahlierabatt för risken fanns att den skulle skära sig mot grannens husfärg. Hon hade nämligen sett en trädgårdsdesigner på tv som sagt att man måste tänka på att blomfärgerna inte skulle skära sig mot omgivningen! Allt för många lyssnar allt för mycket på idioter som pladdrar på i tv kan jag säga. Christer.
--------------------
Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
|