CITAT (netaave @ 02-12-2007, 11:53)

Socialförvaltningen är tvungna att kolla upp alla anmälningar, även dom som kommer in anonymt.
Tycker du det är svårt så skriv ner allt som du känner det och skicka i brev till socialförvaltningen.
Vill du inte vara anonym, men inte vill att personen du anmäler ska veta vem du är, ring och prata med en handläggare, du behöver ju inte uppge vem du är innan du får garantier för detta. Ofta förhör dom sig om orsak innan dom tar reda på vem du är.
Är detta ett barn som går i skolan eller på förskolan och du vet vilken så ring och prata med rektor/förskolechefen, är det nåt så är dom oftast medvetna om det. All denna personal har tystnadsplikt.
Till slut vill jag bara säga att slå larm!!! Gör verkligen det om du fog för dina misstankar.
Men enligt de jag talat med kan inga garantier, hur mycket de än lovar, garantera att inte anmällarens namn på ett eller annat sätt kommer fram, om inte annat så den mänskliga faktorn.
Uppricktigt sagt tycker jag alla regler är till barnens nackdel. Självfallet finns det falska anklagelser som kanske sorteras bort men min åsikt är att många avstår från att anmälla då alltid vårdnadshavaren (oftast mamman) alltid får veta om det innan en utredning görs och att många därför avstår från att anmälla.
ingrid