Om man bortser från brottet (har personligen till och med lite svårt för att ta död på större insekter) funderar jag på hur jag själv skulle ha varit som person om jag suttit inburad 20 år - inte speciellt trevlig inbillar jag mig, och antagligen skulle jag försökt rymma så fort jag fått chansen också, för med ett obestämt straff har man inte speciellt mycket att förlora. Sedan håller jag helt med Kerstin – fångar med tidsbestämda straff behöver inte visa någon ånger.
Som sagt jag vet inget om personen och brotten har jag glömt bort men med tanke på hur samhället utvecklas - fler och fler allt grövre brott begås, så borde det byggas en massa ställen där man låser in folk och sedan slänger bort nycklarna och låter fångarna svälta ihjäl – är det så Ni tycker det ska bli? Eller ska vi införa dödsstraff och av ekonomiska orsaker göra processen snabb?
Nu var det ingen tvekan om att denne person var skyldig men det är inte alltid man gör en korrekt bedömning och det är ju inte unikt att helt oskyldiga döms – ska de också avlivas/ bestraffas extra hårt om de rymmer?
Som sagt – kanske den finska staten släpper ut en farlig person, det får tiden utvisa
|