CITAT (Kathy @ 05-12-2007, 23:34)

Nu såg jag inte programmet men fusket med att paketera om köttförpackningar och flytta fram datumet sysslade vår butikschef med redan i början av 80-talet.
Det händer nog lite varstanns kan jag gissa.
Säkrast är att handla i en butik som har hög omsättning på färskvarorna.
Har precis sett programmet och måste citera mig själv.
När jag skrev:
"Säkrast är att handla i en butik som har hög omsättning på färskvarorna." Så tänkte jag på ICA MAXI i Nacka och Mats, som är butikschef. Den butiken går strålande och de har en otrolig omsättning på varor.
Trots detta så paketerar de om köttfärsen! Jag blir så förbannad!
Precis som det sades i programmet "snålheten bedrar visheten" och jag hoppas Mats får betala ett högt pris i kundanseende för snikhenheten att paketera om köttfärsen istället för att ta svinnet själv och därmed hålla den utlovade kvalitén gentemot kunden.
Nu fick vi även en förklaring till varför de anställda får skriva på ett papper om tystandsplikt, då de anställs.
Förra året handlade jag färdigkokt julskinka via den manuella disken på en Konsumbutik i Nacka. Någon dag senare blev jag magsjuk.
Jag anmälde detta till hälsoinspektionen i Nacka kommun och då visade det sig att butiken hade tagit en vacpackad julskinka från kyldisken (som datumet hade gått ut på), plockat av plasten och sen sålt den via den manuella disken. De fick en tillsägelse om att ändra sina livsmedelserutiner i samband med inspektionen.
Det var då jag slutade handla på Konsum och gick över till ICA MAXI.
Jojo, det blev det ju bättre av.

CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 12:31)

Detta är inget som har med politik att göra. Det spelar ingen roll vilken politisk färg som är vid makten.
Det som uppdagas nu är inget nytt. Det har pågått i massa herrans år och är mer eller mindre något som är kutymt i branschen. Tyvärr.
Det måste till en förändring inom själva branschen för att det ska bli ändring, fler statliga kontroller är inte lösningen.
Det behövs oannonserade livsmedelsinspektioner som tar stickprov.
Ställ krav som kund, det är nog det enda som hjälper. Kunden har makten eftersom det är kundens pengar som handlaren vill åt.
Redigerat av Kathy: 06-12-2007, 12:44