Gjorde en sökning på nätet och hamnade på polisens hemsida och hittade där en skrift där det står att registerutdraget i regel visar de senaste 10åren, fast sedan borde väl skolledningen kunna tänka själv över rimligheten man kan ju ex. ha gjort något dumt i ungdomen som man aldrig skulle komma på tanken att göra då man blir äldre.
Det man bör tänka på dock är att enligt skriften ska det bara vara ganska grova brott som syns i belastningsregistret ett litet bråk i en krogkö borde inte finnas med enligt skriften på polisens hemsida är det sånt som sexbrott, grov misshandel, människorov och grovt rån som ska listas i belastningsregistret.
(Fast själv behövde jag aldrig lämna något registerutdrag och jag är anställd på skola efter 2001? Det är visserligen en gymnasieskola och kanske det spelade in att jag var fd. elev + rektorn kände morsan så de kanske tyckte det räckte som förundersökning, jag lär dock inte ha några anmärkningar jag har aldrig blivit arresterad eller liknande för någonting)
http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/34...Regist3_3_4.pdf
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 06-12-2007, 16:12