Hur länge hon är kvar i registret beror på vad påföljden blev. Fick hon böter, villkorlig dom eller fängelse/övervakning? Fängelse finns kvar i 8 eller 10 år i belastningsregistret (om hon inte dömts igen förstås för då nollställs räknaren). Tips kolla på polisens hemsida, jag tror att informationen finns där.
.... Närmare bestämt här:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=34353&a...geversion=1.jspGallring ur belastningsregistretHär hittar du information om hur länge en person är registrerad i belastningsregistret. Det är påföljden, straffet, som avgör hur länge en belastning ligger kvar. I Lag om belastningsregister (1998:620) i 16, 17 och 18 §§ finns bestämmelserna om gallring ur belastningsregistret.
5 år efter dom, beslut eller godkännandePenningböter
Dagsböter
Tillträdesförbud
5 år efter det att straffet föll bortFörvandlingsstraff för böter (18 eller 21 §§ (1979:189) bötesverkställighetslagen)
5 år efter det att straffet föll bortBortfallande av fängelsestraff (35 kap 8 eller 9 § brottsbalken)
10 år efter dom eller beslutVillkorlig dom
Åtalsunderlåtelse
Skyddstillsyn
Vård inom socialtjänsten
Fri från påföljd
Besöksförbud
10 år efter det att påföljden verkställtsFängelse
Sluten ungdomsvård
Rättspsykiatrisk vård
En uppgift i belastningsregistret ska finnas kvar så länge en anna uppgifts gallringstid ej infallit.
Alla uppgifter i registret gallras dock efter 20 år med vissa undantag.
Tänk på att du kan anställa även om hon finns kvar i registret. Jag har svårt att se våld mot tjänsteman som ett särskilt allvarligt brott. Beror ju helt på omständigheterna som någon tidiage påpekade i denna tråd. för övrigt tycker jag det är lite konstigt att du lägger fram denna fråga på ett sådant här forum...
[2006-10-24]
Redigerat av freddie: 06-12-2007, 20:34