Är nu hemkommen från en fantastisk vecka på Madeira. Vi bodde i Lido-området på ett mycket bra hotell. Här är det ju riktigt turistbetonat med oändligt många hotell men fördelen är att det finns matbutik, bussar, taxi och restauranger nära hotellet. Vädret var härligt, jämn temperatur dygnet runt, regn endast när vi var högt uppe i bergen. Vi gjorde ett antal fina utflykter bl a Madeira runt i västerled. Det var en heldagsutflykt och man fick då tillfälle att se mycket att den fantastiska naturen. Vi gjorde även en busstur till Nunnornas dal men det var inget för mig, jag är höjdrädd och tyckte mest det var jobbigt, men det är en hisnande upplevelse för den som vågar titta. Linbanan upp till Monte tyckte jag dock var jättespännande, är helt fascinerad av landskapet och växtligheten. Från Monte gick vi sedan en levada. Levadorna kan jag verkligen rekommendera även om vissa kan vara jobbiga men man kommer ju så nära naturen och det finns så mycket att upptäcka. Tyvärr var det vissa växter som inte blommade nu men det fanns massor av julstjärnor, nerium, bouganvilia, ÄNGLATRUMPETER och mycket annat. Jag kan verkligen rekommendera en resa till Madeira för den som inte vill ligga på stranden och sitta på puben. Det här är en upplevelse som är svår att beskriva. Vi har ju bara nosat på ytan under denna veckan men vi kommer att återvända!
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|