Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Belysning på balkong och/eller växthus, Metallhalogen eller högtrycksnatrium lam
          åsgård
          Inlägg 15-01-2004, 22:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 397
          Medlem nr: 2 690

Skall snart börja dra upp mina tomatfröer m.m. Har ett lysrör som jag tänkte använd initialt vid sådden mycket nära 5-20 cm från plantorna.
          när det är dags att plantera om och flytta ut dom till min balkong med värme och isolerglas runt om så behöver jag självfallet extra belysning här.
          Har tänkt mig att använda 70w metallhalogen för att belysa ett område runt 2-3kvm. Har jag tänkt rätt för att kunna gardera mig att även använda den inomhus eller skall jag använd högtrycksnatrium lampa istället.
          Senare skall tomater och växter ut i ett nytt växthus och där förmodar jag att jag inte behöver någon lampa. Funderar dock på att skaffa ett isolerat hus men att inte utnyttja det den kallaste delen utan använda balkongen tempererad undet vintern 10 gr.

--------------------
          "Det gäller att ha mod att vara den man är. Och att inte tappa modet för att man är den man är."

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          uno
          Inlägg 26-01-2004, 13:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

CITAT (åsgård @ 16-01-2004, 10:33)
          Hej Uno
          Tack för svar. Således ser det ut som för att gardera sig och kunna använda belysningen även i mitt rum innanför balkongen att gå på metallhalogen. Men att i första hand ha det som tillskott på balkongen innan utplantering i växthuset.
          Har du någon uppfattning om att endast en 70w halogen bör ge tillräckligt med tillskott? Balkongen har mycket stora isolerfönster.
          Är det riktigt att högtrycksnatrium ger ett gulaktigt sken?
          Har du kombinerat ihop dina tre lampor eller använder du metallh. för sig? och vilken höjd har du ovanför dina växter.

Min högtrycksnatriumlampa ger ett gult ljus. Metalhalogenlampor användes när det inte finns tillgång till dagsljus. I Fönsterlösa rum. Så som jag läser Ditt inlägg kommer Dina växter att ha viss dagsljus. Jag hade nog valt
          Högtrycksnatrium men kanske med lägre wattstyrka än 400w.

Mitt odlingsrum är helt utan dagsljus och jag har igång högtryck och metall-halogen samtidigt.

70w metallhalogen får inte hänga närmare växten än 50cm.
          400W högtrycksnatrium bör inte vara närmare växten än 150cm.
          Allt enligt leverantören.

--------------------
          unozon1-2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 03:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon