|
Jag känner sällan rädsla att köpa köttfärs eller annat rent och rått kött. Det köttet steker jag ju rejält, etc. Däremot är jag väldigt skeptisk till charkvaror, som tillagas någonstans i tjotahejti, ofta av inkompetent eller slarvig personal(*) och sen ska fraktas långa sträckor, hanteras i många kyl-led, och sen ska åka bil/buss hem och hamna på våra frukostbord, där de kanske ska användas flera dagar, etc. Där blir det bakterier. Jag brukar faktiskt steka den skivade rostbiff jag någon enstaka gång köper.
Kan tillägga att jag just nu arbetar med charkvaror och säkert har skrivit på något avtal om tystnadsplikt etc. Men jag uttalar mig ju inte i detalj utan bara generellt. Dessutom kan jag såklart uttala mig i detalj om jag känner för det, företagen kan INTE avtala bort lagöverträdelser - man har alltid rätt att snacka med polis och kan även gå till media - som inte får avslöja ens identitet.
(*)Personalen på charkuterier är överlag kompetenta. Men det räcker med 1 slarver för att äventyra hela kedjan.
--------------------
zon2.5
|