Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952
Tänkte ev. förodla mina grönsaksfröer inför nästa sommar (ja, inte än förstås, men framåt vårvintern). Eftersom jag odlar vid sommarstugan har jag tidigare undvikit det, för det är så bökigt att ha förodlingen i stan och bära ut den på bussar och båtar. Men måste man vara på plats jämt, kunde det räcka att vattna varannan helg eller varje helg kanske?
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218
Hej! Jag använder mest tomma godislådor till sticklingar och frösådder. De är 20 x 20 x 10 cm och är tillräckligt stora för att klara min något oregelbundna vattning. Jag gör hål i botten med en lödkolv. Storleken passar även mina rhododendronsticklingar. Lådan rymmer nio normalstora sticklingar och 25 små tex R. fastigiatum. De är lite stora för ljung eftersom de rymmer 100 ljungsticklingar. När jag mikroförökade växter så omplanterade jag 25 st småttingar i varje låda. Formatet är också bra då det går sex st i en standardväxtlåda. Jag har ibland använt större lådor när jag har gjort många rhododendron av samma sort men det är alltid en viss risk att ev svampangrepp sprids i de stora lådorna. Att bara nio sticklingar stryker med är bättre. Jag är nämligen oerhört slarvig med att spruta svampmedel. MVH Jan Lindgren