CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2007, 16:23)

Beträffande skärgården så kan jag bara hålla med Markus, av mina arbetskamrater därifrån är 100% troende. Nu är han bara en så procenten kanske är lite missvisande men trenden är nåt ditåt. Dessutom är dom flesta släkt med varandra även om risken för inavel har minskat pga inflyttning.
Det var nog den ende i såna fall. Jag är född och uppvuxen i bohuslän, och jag känner knappt en enda som är troende. Visst, det finns ett par frikyrkor och någon sekt, men inte är folk mera religiösa här i skärgården än någon annanstans. Men naturligtvis finns det kyrkor och religiös aktivitet här också, att söka upp för den som verkligen vill. Faktum är att det finns ganska lite av det genuint bohuländska kvar, det blir mer och mer inflyttade sommarstugeägare från Göteborg och Norge. Och dessa är knappast av den religiösare typen. De gamla fiskargubbarna, härdade av vind och saltvatten, fromma och gudfruktiga, är sedan länge borta. Efter vad jag förstår är Sveriges bibelbälte centrerat runt Jönköping och sydsvenska höglandet. Vill man norrut så skall det även vara mera religiöst i tornedalen. Vill man till verkligt religiösa trakter, så torde storstädernas förorter passa bäst, men det är ju inte kristendom som frodas där...