Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Planering för 2008, Vad har du tänkt att göra?
          åsali
          Inlägg 09-12-2007, 12:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 8 925

Sitter och försöker göra en grov planering för året dvs vad jag skall så i vilken månad bland annat.
          Hur ser era grovplaneringar ut?

Har tänkt att försöka få till lite vårprimörer som tex sallad, rädisa och eventuellt morot. Har ett kallväxthus. Undrar om jag skall så direkt i jordbädden eller om jag skall ta blomlådor istället? Vilken månad är lämplig (vet förstås att det beror på väder och kyla) på ett ungefär?

Är det för tidigt att så Penséer och lobelia i januari? Har inget direkt svalt utrymme.

--------------------
          Mvh Åsa
          Växtzon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Snigelhatare
          Inlägg 13-12-2007, 17:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Jag ska DÖDA SNIGLAR! FÖRGIFTA SNIGLAR devil.gif !

Jag sörjer verkligen över hur de har förändrat mitt trädgårdsliv. Förut har de ätit en del men denna sommaren har de farit fram som slåttermaskiner och ätit i princip alla mina sådder. Både direktsått och utplanterat. Till och med gamla stabila perenner som har funnits här i flera år har de ätit av så jag inte ens ser spår efter dem.

Tänker lägga en gles sträng av Schneckenkorn runt tomten och en gles sträng i cirkel lite närmare runt huset. Tyvärr så räcker det inte att försöka hindra dem från att komma in på tomten, eftersom de redan finns här precis överallt. När jag stack ner lite blomsterlökar här och var i höst så kryllade det av snigelägg överallt. Så det får väl bli Schneckenkorn på lite fler ställen.

I rabatterna närmast huset tänker jag vattna med snigelätande nematoder. Tyvärr blir det inte så mycket som jag skulle vilja eftersom det är så himla dyrt. Funderar på om man kan ta utav den jorden i en stor kruka och övervintra svalt nästa vinter för att sprida ut i rabatterna nästa vår igen. Man kan ju alltid pröva.

Förhoppningsvis så hittar jag Schneckenkorn och Nemaslug i Kiel så jag har det här hemma nästa vecka. Har mailat till Karstadt Warenhaus och frågat om de har men det har de inte. Om någon känner till någon affär i Kiel som har det så blir jag lycklig om någon tipsar mig.

Sniglar leder till depression sad.gif

Nästa år så hoppas jag innerligt att jag kan klara mina blommor och grönsaker. Behovet är enormt efter lyckad odling just nu.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 18:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon