Jag tycker jag håller på hela tiden - fast i huvet. Läser, grunnar, drömmer, hittar på nya planer ... I mellandagarna och efter nyår ska jag spetta fram några nya plättar att odla på, på naturtomten. Tanken är plats för 3 bärbuskar, plats för mer potatis, plats för mer grönsaker, plats för en hallonlist ... av detta kommer det med all sannolikhet att bli - om inte en tumme, så i alla fall inte så mycket mer, för det är så ruskigt mycket sten och rötter och sly att ta bort. I går kväll fick jag en helt ny galen idé om ett nytt ställe på tomten som jag aldrig har funderat över, där är en slät bergvägg i söderläge, kanske ett par meter hög. Såg plötsligt för mig ett par blommande fruktträd trycka sig mot berget... hm. Det finns i sanning mycket att göra, en gammal ängsplätt vill också återställas - där är tjockt och svårborttaget gräs nu. Men allra först kanske ta hand om de land jag redan har, göra bättre kanter till några av dem, släpa mer sand från stränderna, mer tång ... Det kanske är bra att man inte kan realisera allt, att det alltid finns ett sug kvar.
Hur som helst längtar jag verkligen ut för att sätta igång (jag odlar ju på sommarstället). Har just beställt dill, persilja, sommarmorötter och rödbetor för vintersådd - det är ju så varmt och blött här på västkusten fortfarande i juletid...
Eklo
|