CITAT (Alba @ 14-12-2007, 19:31)

Vintern inträder när vi får snö är mitt spontana svar. Men om snön dröjer till i januari (vilket är ovanligt) kan jag känna att detta med höst eller vinter är lite flytande. Även utan snö vill jag nog kalla december för vinter och kanske även november.
När tar då vintern slut.......när det börjar tina ute vill jag kalla det vår. Men om det tinar först i april.....jaa då blir det svårt igen.
Årstiderna är numera inte som förr vilket gör det lite svårt att sätta en gräns.
Egentligen är det en ganska svår fråga om man tänker efter.
det jag menar , årstiderna är verkligen inte som när jag va liten då var det snö vid jul redan i november kom den första snön och på julafton morgon var det tradtion att göra snölyktor . vilket är svårt nu och därför så går det inte ta efter övrigt väder så tar jag efter medeltemp över +10c är sommar och under +10c är höst och under 0c är vinter och över 0c är väl vår eller hur det nu är !??? och då ska det väl vara den tempen i en vecka . och tinar inte snön förens april då är det ju vi nter till april tycker jag . det måste ju inte alltid vara snö fast det är vintertemp , så jag tar nog mest efter temp om jag ska veta om det är höst eller vinter .