CITAT (Jan Lindgren @ 15-12-2007, 12:28)

Hej!
Jag är ny för året på att skriva på olika forum. Vad jag funderat på är varför människor här är så rädda för att bli igenkända. Jag kan förstå att när man skriver om egna känsliga saker som sjukdomar och liknande så vill man vara anonym.
Jag har skrivit på mängder av forum, mailinglistor etc, och under nära 10 år använde jag mitt riktiga namn. Men jag tycker jag känner mig friare att skriva "ärligt" om jag är anonym. Menar inte att jag ljög när jag använde mitt riktiga namn, däremot kanske jag drog mig för att skriva saker som kunde verka stötande eller som kändes för privata. Bland annat kanske för att man inte har kontroll på vem som läser det man skriver, nu och om 15 år. Det man skriver på en mailinglista och "tror" att endast medlemmar på listan kan läsa kan helt enkelt hamna på google nästa år. Det hände exempelvis med flera news-grupper jag skrivit i, och även några gamla fidonetgrupper kan man hitta mina inlägg på internet. Dvs, jag skrev i ett nät (fidonet) och så kan det läsas 15 år senare på internet. Saker som jag aldrig trodde kompisar eller släkt skulle se. Kan ju tillägga att även på fidonettiden var jag ganska fånigt anonym i mina inlägg, och jag har efter en ganska noggrann sökning på fidonetinlägg och newsgrupps-inlägg som tur är inte hittat något som jag inte kan stå för än idag. Men, som sagt, bättre att vara en smula anonym ibland.