Måste erkänna att jag var otroligt skeptisk innan jag läste böckerna om Arn. Jag är historielärare och retar min omgivning till vansinne när jag anmärker på historiska felaktigheter på film och i böcker. Slukade G:s böcker. Tyckte särskilt mkt om tvåan, som huvudsakligen utspelar sig i Palestina. Öppningsscenen där Arn möter Salladin är helt magisk. Har inte kunnat beslå författaren med några historiska felaktigheter. Allt är sannolikt/möjligt även om sannolikheten att allt skulle vara sant närmar sig noll. G har två fäblesser som man möjligen kan reta sig på. 1. En övermänniska till manlig huvudperson. 2. En stark ambition att marknadsföra arabernas förträfflighet. Som sagt, jag tycker böckerna är både välskrivna och spännande. Bland de flera hundra historisk romaner jag läst, så hamnar böckerna om Arn bland de 10-15 % bästa. Jag tvekar lite att se filmen. Det är ju sällan man blir nöjd med filmen om man fascinerats av den litterära förlagan. Filmerna som bygger på Sagan om ringen är det enda undantag jag minns. De var, enligt min mening, faktiskt ännu bättre än böckerna, vilket jag aldrig väntat mig. Så det lutar väl åt att jag går och ser filmen. Det vore ju synd att missa något bra.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|