CITAT (KURT @ 18-12-2007, 16:39)

Det finns undantag, men historiska filmer kräver större budget och bättre manus än många andra typer av filmer. Därför blir de svårare att göra bra i små länder som Sverige.
Jao, men det beror lite på. Ska man ha med storslagna slag etc så...men lite mindre sofistikerade miljöer går nog att fixa utan större budget. Korpen Flyger kanske är ett exempel på när småländer kan göra en bra historisk film. Om än att filmen i sig inte bygger på enskilda 'kända' historiska händelser.
CITAT (KURT @ 18-12-2007, 14:27)

TV-serien blir säkert mycket bättre än filmen, den är ju dubbelt så lång!
Låter rimligt, jag gissar att betyget då blir dubbelt så bra också, 1 fyr av 10 istället för 1 fyr av 5.
Själv har jag riktigt RIKTIGT svårt för böcker/filmer som blandar historiska fakta med ren fiktion, om de gör det på ett sätt där man som läsare har svårt att fatta vad som är fakta, och vad som är rena påhitt. Jag inser att det kan vara ett bra 'grepp' ibland, men jag har som sagt svårt för att stå ut med det. Ett exempel är Hans Alfredssons intressanta "Attentatet i Pålsjö skog" som blandar fakta och fiktion från andra världskriget på ett sätt som "rubbar mina cirklar", eller åtminstone stryker mina synapser motvalls.