CITAT (Tobe3 @ 19-12-2007, 17:41)

Är du säker på att inte din banken automatiskt för över övertraserade belopp på kreditkortet, från ditt andra konto??
Jag har inget
kreditkort. Jag har betalkort, dvs jag kan inte övertrassera eller handla för pengar jag inte har.
Så enkelt, eller hur?

CITAT (Lilla Birka @ 19-12-2007, 18:17)

Det behöver man inte vara paranoid för, det är faktiskt smart. Jag gör likadant, har bara en relativt liten summa pengar på kortet jag betalar med och för över vartefter. Dessutom får jag ju då ränta på pengarna under tiden. Om någon nallar mitt kort eller plånbok så blir de inte rika i alla fall och jag blir inte utfattig. Ibland får jag avstå från köp för att jag har för lite kontanta medel i plånboken, men det är ju bra för ekonomin, eller hur

Visst är det bra för ekonomin, man tänker sig faktiskt för innan man för över pengar. "Är det verkligen nödvändigt att köpa den där?"

CITAT (Anma @ 19-12-2007, 18:32)

Det fungerar inte om man har betalkort utan kredit. Finns inte pengar på kontot, ja då får du inte handla!
Kreditkort är helt galet anser jag. Iförsig har jag ett för oförutsedda utgifter som måste betalas bums, har mitt buffertkonto i annan bank där det tar ett par dagar att få ut pengarna. Kreditkortet har varit oanvänt i ett par år nu.
Just precis! Så tänker jag också, jag har hellre ett konto jag har en liten buffert på för oförutsedda utgifter än handla på kredit.
Fick lära mig när jag var liten att man inte kan handla för pengar man inte har. Det finns det många som aldrig fått veta, tyvärr.