Tack så mycket för svaren!
Nu är det så att jag älskar äpplen och jag gillar tanken på självhushåll. Så att kunna producera egna äpplen vore väldigt värdefullt.
Det är sorgligt att behöva ta bort de gamla träden som har blivit riktiga personligheter, drabbade och präglade av tiden. Men som Cilla skriver så verkar det vara den enda möjligheten, o därefter börja på ny kula. Platsen där jag tänker plantera de nya träden är inte till skillnad från den placering som träden nu har, inte beskuggad, lika fuktig samt inte alls lika utpräglad podsol.
Av expertis på naturbruksgymnasium i närheten har jag hört att området ( ca en mil norr om Hyltebruk,Halland Zon 3-4) är ovanligt hårt drabbad av denna sjukdom. Det är ju inte så uppmuntrande. Jag har också hittat en del lövträd som är drabbade, däribland en rätt grov ek. Men att hugga ner dessa är inga problem för att lövträd har vi gott om.
Det verkar som det enda positiva i sammanhanget är att vi har ca 2 km till markgränsen, så att risken för att grannarnas eventuellt sjuka fruktträd smittar av sig är förhoppningsvis liten.
Det känns roligt om man kan använda något av det lokala materialet, så därför undrar jag om det funkar bra att köpa friskt ympris och ympa detta på vildaplar. Eller finns det några nackdela med detta?
|