Det godaste på julen är i mitt tycke hemkokt risgrynsgröt med julskinkemacka till av hembakat rågsiktsbröd och bestruken med Johnnys´s senap! (Eller hemgjord senap av samma typ). Mmm.. fast det orkar man inte med medsamma efter den ordinarie julmaten utan det brukar bli som ett kvällsmål. Jag håller med Pirum, Tezzla och Lilla Birka beträffande den färgigköpta risgrynsgröten i "korvar". Den är
alldeles för söt! Jag har aldrig i något socker i risgrynsgröten när jag kokar den, förresten. En
aning salt bara (typ kryddmått). Min man har dessutom diabetes så socker undviks över huvud taget om det går. Jag kokar gröten i en stor röd gryta som är teflonbelagd inuti och används nästan bara till det här ändamålet. Den kan ställas fram på bordet också p g av sitt utseende. Goda råd har getts i inläggen hur man ska göra för att inte bränna fast. Lång tid och låg värme är ett måste. Kopparmynt på spisen under grytan är inte dumt. Min mamma brukade alltid koka gröt "i soffan"! Dvs hon lät gröten koka upp, sen lindade hon in kastrullen med locket på, i tidningar och tjocka filtar och ställde hela paketet i soffan där det fick stå i flera timmar. Den gröten blev jättefin och garanterat inte bränd!
God Jul!