CITAT (Pirum @ 26-12-2007, 21:33)

Jag intresserar mig för att jag är historiskt intresserad, helt enkelt

Och det säger jag inget om! Jag tycker också det är väldigt intressant att försöka placera in de bibliska "berättelserna" i de historiska skeenden som finns dokumenterade.
Men om man som Ruda i tråd efter tråd sågar kristendomen (och de troende) så förstår jag faktiskt inte varför intresset är så stort för det bibliska. Men han är väl inne på samma spår. Han förstår inte varför han bryr sig:
Men varför bry sig, det är så mycket som ändå inte stämmer eller är tveksamt i Jesu-kulten. Att det är en historisk person tror tom jag men inte resten. En vanlig utomäktenskaplig pojke, såna under händer fortfarande. Vi vet inte säkert var han föddes, vilket datum, vilket år, vad mamman hette(Maria användes inte i dom trakterna på den tiden), uppväxten mm. Bibeln är mer en religiös skrift än ett faktaunderlag. Var och en får tro vad han eller hon vill, jag firar bara midvinterblotet. CITAT (LadyG @ 26-12-2007, 21:56)

Och om sådana små detaljer förvanskats, vad har mer förskönats eller förvrängts till oigenkännlighet genom mun-till-mun-metoden, dåligt minne eller "ädel berättarkonst" under alla åren som gick innan NT började skrivas ner tills dess att det blev klart?
De
stora och
viktiga detaljerna kvarstår dock. De "detaljer" som kristendomen vilar på. Att Jesus kom till denna jord och dog på korset för att försona denna värld.
Redigerat av Tezzla: 26-12-2007, 21:59