Först måste jag ge Tezzla rätt, hon har rätt att framföra sina åsikter även om dom är tvivelaktiga hos andra precis som jag framför mina kritiska åsikter över religionen som helhet.
Beträffande ordet försoning så gjorde jag en
googling och dom två första länkarna belyser nog skillnaden i tänkesätt. När jag pratar om försoning menar jag det som står på Wikipedia, att man blir sams. En titt ut i världen visar att det knappast är så det står till nu och dom olika religionerna har en stor del i skulden för tillståndet. Mer religion kommer bara att öka motsättningarna.
När en kristen pratar försoning är det mellan människorna och gud och där följer jag inte med i resonemanget. Kanske för att jag inte accepterar tanken på existensen av någon gud. Det vore nog bättre att lyfta blicken från bibeln och se sig omkring istället för där finns ingen försoning.
Jag går inte frivilligt i kyrkan men för nåt år sen var jag med på min farbrors begravning. Prällen är en ganska trevlig person privat, även om han håller på Häcken, men när han började rabbla begravningstexterna satt jag fascinerad och bara lyssnade på svadan. Undrade om han bara pratade på en innantilläxa utan att tänka på vad han sa eller om han fick nån mening i det han sa, för mig var det bara ord efter ord som skapade totalt meningslösa meningar. Det är lite så som många religiösa texter fungerar, dom skall bara läsas utan att man på något sätt skall försöka förstå dom. Katolikerna kör på med sitt latin och ingen förstår vad dom säger men folk går i kyrkan ändå.
I fråga om Betlehems placering så fanns alltså inte det nån sån plats i Judéen för 2000 år sen, åtminstone har man inte funnit några belägg för den saken. Man kanske tom byggde upp platsen efter bibelns anvisningar. Jag håller med LadyG i hennes tveksamhet, jag tycker att hela nya testamentet börjar själva i sina grundvalar om en sån sak som var Jesus föddes kan visa sig inte stämma. Kanske kunde dom grekiska prästerna som skrev ner bibeln inte inse att deras texter nån gång skulle kunna ifrågasättas.
Lite stavfel rättade.
Redigerat av Gossen Ruda: 27-12-2007, 10:17