Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> På tal om TV-program, UR- lätt att missa
          gammelnalle
          Inlägg 03-02-2004, 11:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Höll på med att göra matsäcken för eftermidagens jobb (Shiftjobb U know) och hade TVn på
          UR (utbildningsradion ? ) visade ett mycket intressant program :

09.30 Jorden är platt - special
          Fem brittiska forskare, med vitt skilda forskarområden, har återigen lämnat sina trygga laboratorier för att ge sig ut i verkligheten. Nu är det rymden som är temat. Den här veckan får de konstruera en rymdrobot som ska kunna färdas på Mars. De får också försöka lösa de problem som drabbade Apollo 13. Klarar de av att göra det med förutsättningar som astronauterna fick? UR.

Låter inte intressant i mina öron MEN OJ vad jag bedrog mig... SUPER!!! smile.gif smile.gif

Men jag måste komma med en brasklapp eller vad det heter:

Bl.a. skulle man tillverka en kulspetspenna för att kunna skriva i tyngdlöst tillstånd (det är jordens dragningskraft som gör att bläcket flyter ut) . NASA hade spenderat 2år och miljarder för att lösa detta.
          Dessa forskare fick en vecka och nästan inga resurser. De fick lägga stor möda på att hitta ett "bläck" i naturen (en öken...!!!!) till slut hittade man en kombination av en växtsaft (ink-flower) och löss !!! som krossades... Problemet löstes men mycket tid och energi gick åt: så min fråga är nu:
          VARFÖR gjorde man inte som ryssarna när man ville kunna skriva i viktlöst tillstånd: ANVÄNDE BLYERTS ???????? tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Någon har sagt ung följade:
          Om man skulle uppfinna säkerhetsnålen i dag skulle den innehålla 1 mikrochips, sex kondensatorer, ett batteri samt sex rörliga delar!!!

blink.gif wink.gif wacko.gif

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 21:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon