Hej på er!
En liten presentation är kanske inte så dumt när man kommer som ny till ett sådant här forum. Jag var inte så försiktig som Annika utan hoppade in och började skriva direkt när jag hittade forumet för någon vecka sedan!

Jag heter i alla fall Lars-Olof Arvids (kallas Olle) och bor sedan ett par år i ett hus ute i den bohuslänska skogen mellan Stenungsund och Ljungskile. Tidigare bodde jag i en lägenhet inne i Stenungsund, vilket innebär att jag inte har så mycket erfarenhet av att gräva i trädgårdar. Dock har jag alltid varit intresserad av växter, även om det mest har gällt vilda växter. Jag är även intresserad av allt annat som finns i naturen: fåglar, småkryp, större djur o s v. Detta har gjort att jag är med i ganska många "naturföreningar" här i Bohuslän och Göteborg. En annan stor hobby är mina akvariefiskar. Trädgårdsföreningen Grävarna i Stenungsund är jag också med i, och funderar även på att gå med i Trädgårdsamatörerna. Nu låter det kanske som att jag skulle vara expert på allt detta - glöm det! Men att söka sig till föreningar är ett väldigt bra sätt att lära sig ett och annat om sådant som är intressant. Jag jobbar på Naturcentrum AB, som är ett konsultföretag i Stenungsund. Dit cyklar jag, ca en mil fram och tillbaka varje dag. Om det inte är blankis eller snöstorm, för då tar jag bussen. Som jag har nämnt i en annan diskussion vill jag inte ha alltför strikta rabatter och gräsmattor, utan hellre en lagom vild naturtomt där vilda och tama växter kan samsas och fåglar, insekter m m också har sin plats. En f d gräsmatta vid huset är på väg att bli blomsteräng. Kanterna var ganska igenslyade när jag flyttade in, men det röjde jag undan och sparade några små körsbärs- och äppelträd som blommade helt underbart i våras. Den tiden längtar jag efter en sådan här dag när snön regnar bort och det är mörkt och grått. Och efter att se vad som blir av alla lökarna jag satte i höstas. Det är kul med trädgård!
Hälsningar från Olle.