Vad särskrivningar beror på vet jag inte, men det vore konstigt ifall det inte har med inflytande från engelskan att göra. Förr läste man engelska i skolan, och så var det bra med det. I och med den nya teknikens intåg, med datorer och MTV, kabel- och satellit-TV, blev vi exponerade för väldigt mycket mer engelska även i vardagen. Någonstans mellan 1985-1995 tror jag den största förändringen skedde, eftersom så många barn då läste ungefär lika mycket engelska (i nintendospel, datorspel) som de läste svenska dagligen. Minst. Sedan har det bara blivit värre i och med internet, där vi läser engelska mest hela tiden.
Dessutom har såklart den generella språk- och stavningsnivån påverkats av att vi idag läser i huvudsak text skrivna av privatpersoner, dvs, man chattar med kamrater som skriver på samma nivå som en själv, eller så läser vi forum på internet där det mesta är skrivet av medel-Svensson. Förr var nästan allt man läste skrivet av proffs. Det var böcker, textade program på SVT, och det var korrekturlästa tidningar. Vi läser alltså mångfaldigt fler felstavade ord idag; inte undra på att man då förlorar en del av känslan för vad som är rätt eller fel. Jag själv stavar sämre nu än när jag var 15 år, inbillar jag mig. Jag skriver dessutom slarvigare på forum än i e-post. Och ännu slarvigare när jag chattar.
--------------------
zon2.5
|