CITAT (Lena i Torslanda @ 02-01-2008, 14:45)

Visst behöver vi skrivregler bara man inte glömmer att reglerna ändras med tiden. Jag är själv en petimeter när det gäller det skrivna språket och vill att det ska vara rätt stavat och ha en korrekt grammatik. Jag har många gånger svårt att acceptera att det som var absolut "förbjudet" när jag lärde mig läsa och skriva numer är helt ok.
Ordet väll har jag aldrig sett tidigare och hoppas också att slippa framgent. Likaså ordet juh som jag sett flera gånger här på forumet - hur sjutton har det kommit till!? Obegripligt.
Meh, det har väl kommit till för att folk vill få lite mer eftertryck när de vill uttrycka en självklarhet, juh

Fast, jo, det är lite krångligt att acceptera språkförändringar...själv känner jag språkfascisten vakna inom mig när jag ser onödigt slarvigt skriven text. Med onödigt menar jag att det i sammanhanget (affärer, annonser, tidningar) borde vara en fördel för avsändaren om vi mottagare/läsare slapp reta oss på felaktigheter som lätt hade kunnat fixas - om någon hade brytt sig om att göra det. Korrekturläsare verkar dock helt avskaffade numera.