Åsa, hur stort är ditt akvarium? De enda fiskarna som äter tofsalger och penselalger (som det troligen är) är siamesiska algätare (Crossocheilus siamensis). De blir dock uppemot 15 cm långa och måste dessutom gå i stim på 8-10 st för att trivas och vara effektiva. Tyvärr finns det snarlika arter som inte är särskilt effektiva på alger, t ex "flying fox". Även zoohandlarna blandar ofta ihop dem, så här får man vara uppmärksam själv: En riktig siamesisk algätare har helt genomskinliga fenor, förutom att det svarta bandet går ut i stjärtfenan. Dessutom har den inte det ljusa bandet ovanför det svarta som "flying fox" har. Vad har du för temperatur? Scalarer vill ha det ganska varmt, ca 26-28 grader är lagom. Du bör ha mycket växter i början, gärna snabbväxande stjälkväxter som tar upp så mycket näring att algerna inte hinner med. Får de övertaget från början, slipper du algproblem. Växterna behöver mycket ljus. Däremot behöver det inte vara tänt mer än 8-10 timmar om dagen, för längre tid är de tropiska vattenväxterna ändå inte anpassade till att växa. Algerna är däremot svenska och växer så länge det är ljust, vilket gör att en lång belysningstid gynnar algerna. Fiskar är det bäst att inte ha så många i början, och framförallt ska man inte mata dem för mycket. Det är ett mycket vanligt nybörjarfel! Beträffande vattenbyten är det bättre att byta lite och ofta än mycket och sällan. Jag byter ungefär 1/4-1/3 varannan vecka i mina akvarier. Man får aldrig byta mer än högst hälften åt gången, för om man gör det påverkas akvariets mikroliv alltför mycket. Snäckor är ofarliga så länge de inte blir för många. Trots att många svenska akvarister tycks ha snäckfobi gör snäckorna faktiskt en del nytta genom att hålla efter alger och foderrester. I Norge betalar man gladeligen en 50-lapp för en påse snäckor på akvarieföreningarnas auktioner. Slutligen kan jag rekommendera dig att gå med i närmaste akvarieförening. Att vara med på mötena där är det bästa och roligaste sättet att lära sig hur det fungerar med akvarier. Man behöver absolut inte vara någon expert, risken är bara att man blir det efter att ha varit med ett tag. Lycka till!
Olle
|