Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kryddträdgård
          marcus.grahn@gma...
          Inlägg 30-12-2007, 11:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 12 000

Jo jag är ganska ny på det här med att plantera och odla saker.
          Skall fixa klart min trädgård nu i maj månad och har beslutat mig för att ha en del med kryddväxter.

det jag undrar nu är lite tips och ideér. Jag bor i Malmö så jag vet inte vad ni kallar det för zon. Jag har byggt ca 60 cm upp från marken med stockar så det har bildat en ram.
          Min plan är då att lägga någon form av väv eller liknande så att inte jord försvinner ut runt om och inte ogräs o liknande kommer underifrån.
          Skall då fylla på med jord. Vad köper man till sin kryddväxt trädgård kom gärna med namnen på vad påsarna heter då jag inte vet så mycket.

Skall man bygga in lite med typ plast, så det blir lite av ett växthus?
          Sen nästa fundering är kan man blanda alla vanliga sorter hur som helst eller bör man tänka på något?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bassam
          Inlägg 05-01-2008, 23:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag tycker att säga att gödsel och kompost inte farligt som ni tror , ocky de har mycket kväv som ska bryter långsam i jorden, använda hela tiden naturligt gödsel och kompost. For att de gör jorden struktur mycket bättre och ska bli väldränerad bra också.
          Obs: kan ni använda liten mängd i stället.
          Lycka till
          H:Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-01-2008, 00:14
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Bassam @ 05-01-2008, 23:36) *
          Hej
          Jag tycker att säga att gödsel och kompost inte farligt som ni tror , ocky de har mycket kväv som ska bryter långsam i jorden, använda hela tiden naturligt gödsel och kompost. For att de gör jorden struktur mycket bättre och ska bli väldränerad bra också.
          Obs: kan ni använda liten mängd i stället.
          Lycka till
          H:Bassam

odlar man kryddor speciellt dom jag skrev upp ska man inte tillföra kompost eller gödning .
          ( har man dock lerjord är kompost bra )

kryddor vill ha grus och sandjord gärna lite kalk och väldigt magert . för bästa resultat . ger man dom gödning så växer dom alldeles för mycket plus övervintrar sämre och får en sämre smak . visst kogödsel ger jorden en bra struktur och tillför jorden ett bra liv . men det vill kryddor inte ha !! . plus kogödsel tillför jorden torv vilket drar till sig fukt och gör att kryddor ruttnar lättare plus övervintrar sämre . ja gödsel och kompost är bra för andra växter men inte kryddor . kan ge ett exempel på varför kryddor inte vill ha gödsel ,, min trädgårdslärare ''råkade'' plantera en malört i näringsrik jord , den blev jätte jätte hög och fick istället en grön färg och den blommade icke , sen bara rasade den ihop och dog . hade man istället planterat den malörten i mager jord utan gödning hade man fått en vacker och kompakt växt med fin silvrig färg och den hade blommat , och hade då levt längre . och i Sverige (speciellt i väst ) regnar det mycket om hösten och vintern men även på sommaren och har man då för mycket kompost eller organiskt material så blir det väldigt fuktigt och det trivs inte alla kryddor med ( bark och gren bitar suger åt sig av fukten m.m.) , har man då istället den naturliga jorden uppblandat med mycket grov sand och grus så dräneras vattnet hela tiden bort och kryddorna trivs bättre även regniga somrar. har man lerjord gäller annat dock , ev bör man istället då satsa på upphöjt

jag har i vanliga fall en rätts normal dräneradejord (vilket inte min lavendel klarar utan dör bort under vintern), men ändå för alla mina kryddor har jag tillfört mängder av sten och grus och grov sand plus ingen näring och nu klara jag lavendel också och alla andra kryddor trivs som kungar och får en stark doft och smakar kryddigt och bra .

Citera

Inlägg i den här tråden
          marcus.grahn@gmail.com   Kryddträdgård   30-12-2007, 11:19
          Åsa, mälardalen zon 2   Vilka kryddväxter har du tänkt ha? det finns krydd...   30-12-2007, 11:59
          marcus.grahn@gmail.com   Vilka kryddväxter har du tänkt ha? det finns krydd...   30-12-2007, 12:07
          flaxss   ok viste inte att de vill ha olika, det står då tr...   30-12-2007, 13:39
          Åsa, mälardalen zon 2   Dessa växtslag vill gärna ha fuktig mullrik jord, ...   30-12-2007, 12:22
          flaxss   * Lavendel flerårig * Curryört flerårig men inte s...   30-12-2007, 13:33
          MariaS   En kryddgård med självaktning bör inte sakna frans...   30-12-2007, 14:11
          marcus.grahn@gmail.com   Tackar tackar..... Mycket bra info från er alla.....   30-12-2007, 15:49
          Engelborg   Hej marcus det bästa och det första du ska göra ...   01-01-2008, 22:51
          Bassam   Hej Jag tycker om du kan använda den här m...   04-01-2008, 23:26
          flaxss   gödsel är inte bra till kryddväxter , dels för att...   05-01-2008, 00:52
          marcus.grahn@gmail.com   Låter ju som en hel jungel det här. Köpa böcker ä...   05-01-2008, 01:09
          flaxss   Låter ju som en hel jungel det här. Köpa böcker ä...   05-01-2008, 01:24
          Åsa, mälardalen zon 2   Låter ju som en hel jungel det här. Köpa böcker ä...   05-01-2008, 12:30
          cia73   Vi har en åker bakom vår gård som vi håller på och...   05-01-2008, 12:19
          MariaS   En liten varning till. GÖDSLA INTE MYNTOR! De ...   05-01-2008, 13:10
          Bassam   Hej Jag tycker att tacka dig för praktiken inf...   07-01-2008, 01:12

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon